

De leerlingen met spraak- of taalontwikkelingsstoornissen zitten bij ons op school in aparte klassen.
Deze zeer gevarieerde groep kinderen wordt niet zomaar in klassen ingedeeld volgens hun leeftijd. Er worden kleine klasgroepen gevormd waarbij de kinderen worden ingedeeld volgens taalontwikkelings- en communicatieniveau, algemeen ontwikkelingsniveau, sociaal-emotionele ontwikkeling, … . Binnen de groep is er ook nog differentiatie nodig. Dit is maatwerk.
We trachten elk kind tot een zo hoog mogelijk ontwikkelingsniveau te brengen, rekening houdend met zijn mogelijkheden en beperkingen. Dit kan optimaal als er samengewerkt wordt in een multidisciplinair team. Ook ouders worden als actieve partner in het team betrokken.
In al onze klassen wordt doorheen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan taal gewerkt. Naast de schoolse vaardigheden wordt er ook aandacht besteed aan andere gebieden waaronder de sociale vaardigheden, zelfredzaamheid, … . Kenmerkend voor onze didactiek is het trager tempo en de veelvuldige herhaling. De verwerkingstijd voor audio-verbale info verloopt namelijk trager. Via verschillende kanalen wordt de taal aangeboden. Niet enkel het auditieve maar ook het visuele kanaal wordt daarbij aangesproken met als doel een maximale integratie van de aangeboden taal.